وبلاگ تخصصی علوم پزشکی
وبلاگ تخصصی علوم پزشکی
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, توسط عماد |

 

چگونه از سرگيجه خلاص شويم؟


سرگيجه حالت ناخوشايندي است که فرد احساس مي کند خودش به دور اتاق و يا اتاق به دور خودش مي چرخد و حرکت مي کند. سرگيجه مشابه آنچه در حالت غش کردن و يا ضعف احساس مي شود، نمي باشد.


احساس سرگيجه به دليل پيغام اشتباهي است که به مغز مي رود. اغلب سرگيجه به دليل مشکلات گوش داخلي اتفاق مي افتد. تعادل نقش مهمي را در بدن ايفا مي کند. مغز اطلاعاتي را از طريق گيرنده هاي زيادي در بدن دريافت مي کند. اطلاعات حسي از طريق چشم ها، گوش ها و گيرنده بقيه نقاط بدن به مغز مي رود و اجازه ايستادن و يا حرکت به بدن مي دهد.

مدت سرگيجه مي تواند از چند دقيقه تا چند ساعت باشد. همچنين مي تواند پايدار يا موقتي باشد.

 

علايم سرگيجه چه مي باشد؟

- حالت تهوع و استفراغ : هر چه سرگيجه شديدتر باشد ،حالت تهوع و استفراغ هم شديدتر است. اين علائم ممکن است به قدري شديد باشد تا فرد ضعيف شده و آب زيادي از دست دهد.

- عرق کردن

- حرکات غير طبيعي

- کم شنوايي يا زنگ زدن گوش (وزوز) : اگر مشكل سرگيجه ناشي از گوش باشد، علائم همراه بيمار شامل كاهش شنوايي و زنگ زدن گوش  مي باشد.

- اختلال بينايي، ضعف، کاهش هوشياري، دشواري در گفتار و راه رفتن

- اگر مشکل در مغز باشد، فرد از عدم هماهنگي در حرکاتش شکايت دارد.

گام مهم و اساسي در کمک به افرادي که دچار سرگيجه مي شوند اين است که شرح حالي از آنها گرفته شود. در اين حالت است که متوجه مي شويم که او از علايم چرخشي شکايت دارد که ممکن است اين علايم با استفراغ و تهوع و از دست دادن تعادل همراه باشد

علل سرگيجه

آشنايي با علل سرگيجه شما را در رهايي از سرگيجه کمک مي کند:

1- داروهايي را که استفاده مي کنيد بررسي کنيد تا مطمئن شويد علايم سرگيجه ناشي از واکنش بدن نسبت به داروهايي که مصرف مي کنيد نيست و يا تداخل دارويي موجب بروز آن نشده باشد.

اگر به محض اينکه داروي جديدي مصرف کرديد و علايم سرگيجه را در خود مشاهده کرديد حتما با پزشک خود مشورت کنيد. پزشک ممکن است دوز دارويتان را کم کند و يا آن دارو را قطع نمايد.

 

2- ممکن است شما مبتلا به ميگرن باشيد. ميگرن علت شايع سرگيجه است و با علايمي چون حساسيت به صدا، سبکي سر و حالت تهوع و سردردهاي شديد مشخص مي شود. اگر مستعد ابتلا به ميگرن هستيد پزشک تان ممکن است داروي خاصي براي کنترل ميگرن شما تجويز کند.

 

3- بايد مشخص شود که مصرف الکل سبب سرگيجه فرد شده است يا نه. اولين گام جهت درمان سرگيجه ناشي از مصرف الکل، عدم مصرف آن است. سپس مقداري آب بنوشيد تا بدن تان آب از دست رفته را جبران کند. اگر شخص مقدار زيادي آب از دست بدهد، ممکن است نياز به بستري شدن در بيمارستان و تزريق وريدي داشته باشد.عدم مصرف الکل و نوشيدن آب به مقدار کافي سبب رهايي از سرگيجه مي شود.

 

4- اگر سرگيجه همراه با عدم توانايي در صحبت کردن و يا راه رفتن داريد، سريعا به بيمارستان مراجعه کنيد. اين حالت ممکن است بيان کننده بيماري جدي مثل سکته مغزي باشد.

 

به طور کلي شايع ترين شرايطي که مي توانند موجب بروز حالت سرگيجه شوند، شامل بالا رفتن سن، وجود کم خوني ، گرماي زياد بدن که ممکن است منجر به غش کردن فرد شود، مشکلات قلبي که در اين حالت قلب ضعيف شده و نميتواند خون کافي به مغز پمپاژ کند مانند غلظت و کثيفي خون، مصرف مواد مخدر و الکلي، ترس، اضطراب يا فشارهاي روحي، مشکلات گوش داخلي، کاهش فشار خون، کاهش قند خون، کاهش اکسيژن و کاهش جريان خون به مغز به ويژه در بيماراني با سابقه سکته، مصرف داروهاي مخصوص درمان فشار خون بالا يا بيماري هاي قلبي - عروقي ، عفونت ها و اختلالات سيستم اعصاب، پارکينسون، ام اس يا تومورهاي مغزي، حالت خاص رواني مانند افسردگي و اضطراب هستند.

در برخي موارد هم ممکن است هيچ علتي نداشته باشد.

زهره لطيفي

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: